A A A K K K
для людей із порушенням зору
СКОРИКІВСЬКА СІЛЬСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА
Тернопільська область, Тернопільський район

Звіт про проведення громадських обговорень проєктів рішень сесії Скориківської сільської ради щодо оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти, зміни їх типу та перейменування

Дата: 21.04.2023 16:45
Кількість переглядів: 235

Звіт про проведення громадських обговорень проєктів рішень сесії Скориківської сільської ради щодо оптимізації мережі закладів загальної  середньої  освіти, зміни їх типу та перейменування

З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади, на підставі рішення виконкому  № 54 від 22 квітня 2021 року «Про затвердження плану оптимізації мережі закладів загальної  середньої  освіти Скориківської сільської ради на 2021-2024 роки» на офіційному сайті Скориківської сільської ради було розміщено повідомлення про проведення громадського обговорення у формі громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей з громадськістю і колективами ЗЗСО, надання письмових зауважень і пропозицій (у тому числі в електронному вигляді)  з питань реорганізації закладів загальної середньої освіти, зміни їх типу та перейменування.

Відповідно до повноважень визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», у зв’язку із запровадженням  правового режиму воєнного стану на території України, зміною чинного законодавства в галузі освіти, Скориківською сільською радою було вирішено продовжити термін проведення громадського обговорення щодо оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти, зміни типу й перейменування закладів до 21.04.2023 року.

Від початку оголошення громадського обговорення відбулося багато змін. Ніхто й не сподівався, що в життя нашого покоління увірветься ця безглузда страшна війна, яка перекреслила усі наші плани, відібрала спокій та радість. У перші дні війни освіта, як і багато інших сфер життєдіяльності, взяла вимушену паузу. Потрібно було зрозуміти, що відбувається і де місце освіти у війні, у який спосіб продовжувати навчання.

COVID-19,  дистанційне навчання, волонтерство, початок нового навчального року в нових умовах за наявності і відсутності укриттів, повітряні тривоги, відключення енергії, ВПО, виїзд сімей з дітьми за кордон – це ще далеко не всі виклики, з якими стикнулися освітяни.

Державою прийнято ряд законодавчих актів, які так чи інакше впливають на організацію освітнього процесу, оплату праці працівників освітянської галузі.

Указ Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», Постанова КМУ № 1472 «Деякі питання розподілу обсягу освітньої субвенції на 2023 рік».

Освітня субвенція, за рахунок якої виплачується заробітна плата вчителям, у 2022 році зменшена на 10%, а у 2023 році ще на 10% менша порівняно з 2022 роком.

В рамках громадських обговорень протягом 2021 - 2023 років відбулися зустрічі з педагогічними колективами закладів освіти, батьками учнів, наради з керівниками закладів загальної середньої освіти щодо оптимізації мережі закладів загальної  середньої  освіти, зміни їх типу та приведення назв закладів загальної середньої освіти у відповідність до Закону України «Про освіту», про оплату праці.

Кожен із присутніх на зустрічах  мав можливість вільно висловити своє бачення, сумніви та поставити питання, які їх цікавлять.

ЗУ «Про загальну середню освіту» по новому визначає типи закладів освіти І, ІІ та ІІІ ступенів, що вимагає змін в установчих документах закладів. Стаття 9 ЗУ «Про загальну середню освіту» визначає три типи закладів освіти: початкова школа, гімназія, ліцей.

Частина 5 ст.25 Розділ ІІІ ЗУ «Про освіту» надає право засновнику створювати заклад освіти, що здійснює свою діяльність на декількох рівнях освіти: «Засновник має право створювати заклад освіти, що здійснює освітню діяльність на кількох рівнях освіти».

Згідно частини 3 ст.22 ЗУ «Про освіту» частини 1 ст.9 ЗУ «Про загальну середню освіту» визначає, що: «Заклад загальної середньої освіти, що реалізує освітні програми на декількох рівнях загальної середньої освіти, має тип закладу вищого рівня, на якому провадиться освітня діяльність», тому для продовження надання освітніх послуг, з метою приведення назв закладів у відповідність з Законом, заклади І-ІІІ ступенів потрібно перейменувати в ліцеї, заклади І-ІІ ступенів - в гімназії, філії – в початкові школи.

Оскільки заклади продовжуватимуть провадити освітню діяльність на різних рівнях освіти, це необхідно передбачити при затвердженні Статутів закладів в новій редакції.

Верховна рада прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти, яким передбачено, що рішення про створення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб можуть приймати сільські ради. А початкова школа і гімназія можуть бути структурними підрозділами.

Даним законом до 2027 року відтерміновується набрання чинності норм щодо функціонування у комунальних ліцеях не менш ніж 4-х класів протягом 10—12 років навчання, юридичного виокремлення початкових шкіл, гімназій, ліцеїв, включно з приведенням у відповідність статутів таких закладів.

Тому директори, педагогічні колективи шкіл І-ІІІ ступенів запропонували перейменувати заклади в ліцеї, а у 2026 році, в разі функціонування в закладах менше двох паралельних класів та відсутністю можливості організувати навчання за трьома профілями, винести на громадське обговорення, а у 2027 році розглянути питання про пониження їх в ступені і перейменування на гімназії.

Законодавство визначає лише мінімальну та максимальну наповнюваність класів для закладів освіти та не містить вимог щодо мінімально допустимої кількості учнів у закладі.

Водночас аназізуючи мережу закладів освіти слід звертати увагу на розрахункову наповнюваність класів (РНК). Це середній рівень наповнюваності класів закладів загальної середньої освіти адміністративно-територіальної одиниці за умови раціональної організації шкільної мережі. РНК визначається на основі щільності, чисельності населення громади та відсотка сільського населення. Цей показник впливає на обсяг освітньої субвенції, яку отримує територіальна громада.

Якщо фактична наповнюваність класів у закладі є суттєво меншою за розрахункову, громада повинна дофінансовувати цей заклад освіти коштом власних надходжень до місцевого бюджету.

У 2023 році в Скориківській територіальній громаді РНК складає 13 учнів, Утім, у 9 закладах освіти ФНК є нижчою за РНК.

Заплановані видатки на освіту не покриваються освітньою субвенцією. Без проведення оптимізації мережі необхідно буде дофінансовувати освіту з місцевого бюджету.

Однак мета оптимізації – це створення мережі закладів загальної середньої освіти, яка спроможна забезпечувати належний доступ та якість освітніх послуг.

На жаль з кожним роком у  громаді, як і в Україні загалом, зменшується народжуваність, відповідно зменшується кількість учнів.

Заклади освіти з дуже малою кількістю учнів не здатні забезпечити належну якість освіти та повноцінну соціалізацію дітей - перш за все, це стосується ЗЗСО з малою кількістю учнів – Кошляківська ЗОШ І-ІІ ступенів, Голотківська філія, Шельпаківська філія, Климковецька філія. Питання про пониження ступеня Кошляківської ЗОШ І-ІІ ступенів піднімалося ще у 2021 році. Учні 1-4 класів Голотківської філії продовжують навчатися дистанційно.

У Шельпаківській та Климковецькій філії відсутнє укриття, учні підвозяться і навчаються в опорних закладах. Такі заходи були запроваджені уже в період навчального року з надією швидкого завершення військових дій і повернення до звичного режиму роботи. Подальше існування «школи в школі» неефективне  і недоцільне. Адже в опорних закладах є можливість організувати навчання учнів очно в повних класах, а не в класах - комплектах.

Прийняття рішень, винесених на обговорення, є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави. У центрі оптимізації не стільки економічні чинники, скільки – діти, яким необхідно надати якісну, сучасну навчальну послугу, дати їм можливість бути конкурентними серед усіх інших випускників шкіл та отримати подальшу освіту.

В рамках громадських обговорень протягом 2021 - 2023 років відбулися наради, співбесіди  з керівниками закладів загальної середньої освіти, після яких керівники відповідно проводили наради, педагогічні ради в закладах освіти, батьківські збори, зустрічі з обслуговуючим персоналом, зустрічі з педагогічними колективами закладів освіти.

            Реалізація даних рішень підвищить якісний показник освіти, рівень підготовки здобувачів освіти, вміння учнів набувати навичок спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навички, формування у здобувачів освіти стійкої мотивації до кращих результатів у навчанні. Знизиться вартість утримання одного учня, будуть вивільнені кошти для покрашення фінансування освітньої галузі громади.

            Підвезення учнів та педагогічних працівників до закладів загальної середньої освіти громади буде здійснюватися шкільними автобусами. Здобувачі освіти матимуть більше можливостей для реалізації здібностей, розвитку особистості, участі в різноманітних заходах та інше.

            Враховуючи пропозиції і зауваження, звернення з даного питання рекомендовано винести на розгляд чергової сесії сільської ради питання «Про зміну типу, перейменування Кошляківської ЗОШ І-ІІ ступенів Скориківської сільської ради Тернопільcької області», «Про перейменування НВК  «Лисичинський ЗНЗ І-ІІ ступенів – ДНЗ» Скориківської сільської ради Тернопільської  області», «Про перейменування НВК  «Лозівський ЗНЗ І-ІІ ступенів – ДНЗ» Скориківської сільської ради Тернопільської  області», «Про перейменування Новосільської ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Мирона Зарицького Скориківської сільської ради Тернопільської області, перейменування НВК «Гнилицький загальноосвітній навчальний заклад І ступеня - дошкільний навчальний заклад» філіі Новосільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Мирона Зарицького, ліквідацію Шельпаківської філії», «Про перейменування Скориківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Скориківської сільської ради Тернопільської області, перейменування Пальчинської філії, ліквідацію Голотківської та Климковецької філій», «Про перейменування Токівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Скориківської сільської ради Тернопільської області», про проведення громадського обговорення щодо зміни типу, перейменування Лозівської гімназії, зміну типу, перейменування Токівського ліцею, припинення діяльності Пальчинської початкової школи філії Скориківського ліцею, про припинення діяльності Гнилицької початкової школи філії Новосільського ліцею імені Мирона Зарицького.

Начальник Скориківського ВОКМС                       Тетяна ДЯЧУК


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.